Monday, 04 February 2019 17:03

Diez artistas boricuas reciben becas de NALAC | Ten Puerto Rican Artists receive NALAC Grants

NFA18PR 058 KarlaKClaudio Bentacourt 1Karla Claudio-Bentacourt, 2019 NALAC Fund for the Arts: Puerto Rico Artist Grantee

Diez artistas boricuas reciben becas de NALAC

Ten Puerto Rican Artists receive NALAC Grants

Please find the English-language version below.

La Asociación Nacional de las Artes y Culturas Latinas (NALAC por sus siglas en inglés) realiza la primera entrega de becas exclusivamente para artistas puertorriqueños. A través del Fondo NALAC Para las Artes (NALAC Fund for the Arts), la organización otorgará $25,000 en donativos para diez proyectos artísticos en Puerto Rico en 2019.

Los diez artistas serán reconocidos el 9 de febrero en San Juan en una Recepción en asociación con el Museo de Arte Contemporáneo de Puerto Rico y Pregones/Teatro Rodante Puertorriqueño de Nueva York.

Con estas becas, NALAC está apoyando a las prácticas artísticas en la isla. “Esta iniciativa subraya los esfuerzos de las comunidades culturales en Puerto Rico que cada día construyen un futuro más inclusivo, sostenible y justo” destacó María López de León, la presidenta y CEO de NALAC.

Los premiados son Alexa Rivera, Macha Colón, Annie Y. Saldaña, Karla Claudio-Betancourt, Blanca Lissette Cruz, Sofía Gallisá Muriente, Émina, Papel Machete, Kily Vializ y Rosaura Rodriguez.

Para conocer más sobre los artistas y proyectos ganadores, visita

Ganadores de Puerto Rico

“Tras la iniciativa del María Relief Drive, a través de la cual pudimos otorgar micro becas a artistas en Puerto Rico raíz del huracán, nuestro teatro entra en colaboración con NALAC para premiar dos proyectos adicionales en las artes escénicas. Nuestra compañía de teatro así amplía nuestro compromiso con la exaltación, apoyo y colaboración con artistas en Puerto Rico”, dice Rosalba Rolón, Directora Artística de Pregones/Teatro Rodante Puertorriqueño, ubicado en la ciudad de Nueva York.

NALAC es una organización sin fines de lucro fundada en 1989. Desde su sede en San Antonio, Texas, NALAC ha desarrollado programas que estabilizan y revitalizan las artes y culturas Latinas en los Estados Unidos. Durante sus 29 años NALAC ha apoyado artistas puertorriqueños en la Isla y su diáspora. Notablemente, Jesús Manuel Cepeda Brenes recibió el premio de Master Artist Grant del Fondo NALAC Para las Artes en 2015.

NALAC organiza institutos de liderazgo en San Antonio y Washington, D.C., promoviendo la formación profesional de artistas. Artistas y gestores culturales en los Estados Unidos y Puerto Rico están invitados a participar.

La edición decimotercera del NALAC Fund for the Arts es posible gracias a Andrew W. Mellon Foundation, Ford Foundation, Doris Duke Charitable Foundation, Southwest Airlines, Surdna Foundation, Nathan Cummings Foundation, y Pregones/Teatro Rodante Puertorriqueño.

Ten Puerto Rican Artists receive NALAC Grants

The National Association of Latino Arts and Cultures (NALAC) is awarding its first-ever Puerto Rico Artist Grants exclusively for artists working and residing on the island. Via the NALAC Fund for the Arts, the organization will award $25,000 in total to ten artistic projects taking place in Puerto Rico in 2019.

The ten artist awardees will be recognized February 9 in San Juan at a Reception in partnership with the Museum of Contemporary Art of Puerto Rico and Pregones/Puerto Rican Traveling Theater of New York.

With these grants, NALAC is supporting artistic practice on the island. “This initiative underscores the efforts of cultural communities in Puerto Rico who each day construct a future that is more inclusive, sustainable and just” said María López de León, President and CEO of NALAC.

The awardees are Alexa Rivera, Macha Colón, Annie Y. Saldaña, Karla Claudio-Betancourt, Blanca Lissette Cruz, Sofía Gallisá Muriente, Émina, Papel Machete, Kily Vializ, and Rosaura Rodriguez.

To learn more about the grantees and their projects,

Puerto Rico Grantees

“Following on the heels of our Hurricane Maria Relief Drive, an initiative where we were able to award micro grants to artists in Puerto Rico, our theater entered in partnership with NALAC to support two additional performing arts projects. This collaboration illustrates our company’s longstanding commitment to continue highlighting, supporting, and collaborating with artists in Puerto Rico,” said Rosalba Rolón, Artistic Director at the Pregones/Puerto Rican Traveling Theater.

NALAC is a nonprofit founded in 1989. From its headquarters in San Antonio, Texas, NALAC has developed programs that stabilize and revitalize Latinx arts and cultures in the United States. Over its 29 years, NALAC has supported Puerto Rican artists on the island and its diaspora. Notably, Jesús Manuel Cepeda Brenes received a NALAC Master Artist Grant in 2015 through the NALAC Fund for the Arts.

As part of its work, NALAC also organizes leadership institutes in San Antonio and Washington, D.C., promoting the professional formation of artists and advocacy. Artists and cultural workers in the U.S. and Puerto Rico are invited to participate.

The 13th edition of the NALAC Fund for the Arts is possible thanks to the Andrew W. Mellon Foundation, Ford Foundation, Doris Duke Charitable Foundation, Southwest Airlines, Surdna Foundation, Nathan Cummings Foundation, and Pregones/Puerto Rican Traveling Theater.

NALAC Programas | Programs:

Adriana Rios,  arios@nalac.org

NALAC Comunicaciónes | Communicationss:

Gabriel Magraner, gmagraner@nalac.org

National Association of Latino Arts and Cultures